Organisering i basseng
Svømme- og livredningsopplæring i innendørs bade- og svømmeanlegg
Når skolen skal gjennomføre svømme- og livredningsopplæring i svømmehall, er det viktig at opplæringen tilpasses forholdene og elevenes ferdighetsnivå. Miljøet i en svømmehall er tydelig definert, og du eller dere som har ansvar for undervisning og tilsyn må være kjent med dette. Dessuten vil elevene ha ulike ferdighetsnivå, og noen elever er mindre svømmedyktige enn andre.
Organisering og bassengutnyttelse
Alle forslagene til bassengutnyttelse er utviklet i samarbeid med Norges svømmeforbund og bygger på undervisningsmaterialet «Veien til svømmedyktighet»

Dette eksempelet viser en enkel inndeling hvor en kan ha to grupper: en grunn del for de utrygge og en dyp del for de mer øvede.

Dette eksempelet kan brukes der en av gruppene skal svømme flere lengder. Det avgrenses 1-3 baner til dette formålet. Resten av bassenget deles i to; en grunn del for de utrygge og en dyp del for de mer øvede.

Forslag til hvordan en kan avgrense områder i et offentlig basseng (25*12,5 m) med to baner tilgjengelig. I dette eksempelet vil det være plass til 21 elever. Fire elever i hver av områdene for kjernefunksjonene og fem elever i området for svømmeteknikk.

Forslag til hvordan en kan avgrense områder hvor elevene kan jobbe med svømmeteknikker, i et offentlig basseng (25*12,5 m) med to baner tilgjengelig. I dette eksempelet vil det være plass til 21 elever.

Forslag til hvordan en kan avgrense områder i et offentlig basseng (25*12,5 m) med tre baner tilgjengelig. I dette eksempelet vil det være plass til 42 elever. Fire-fem elever i hver av områdene for kjernefunksjonene og resten fordelt i områdene for svømmeteknikk.

Forslag til hvordan en kan avgrense områder hvor elevene kan jobbe med kjernefunksjoner og svømmeteknikker, i et offentlig basseng (25*12,5 m). I dette eksempelet er det plass til 58 elever. Fire elever i hvert av områdene for kjernefunksjonene og fem elever i hvert av områdene for svømmeteknikk.

Forslag til hvordan en kan avgrense områder hvor elevene kan jobbe med kjernefunksjoner og svømmeteknikker, i et offentlig basseng (25*12,5 m). I dette eksempelet er det plass til 60 elever. Fire elever i hvert av områdene for kjernefunksjonene og resten fordelt på områdene for svømmeteknikk.

Forslag til inndeling av skole-/opplæringsbasseng (12,5*10 m). Dybden er ca 1 meter på grunna og 1,6 meter på det dypeste. I dette eksempelet er det plass til 25 elever.

Forslag til inndeling av skole-/opplæringsbasseng (12,5*10 m). Dybden er ca 1 meter på grunna og 1,6 meter på det dypeste. I dette eksempelet er det plass til 25 elever.
Bildeseriene viser eksempler på hvordan du kan avgrense områder i bassenget. Den første bildeserien viser enkel inndeling av basseng, uavhengig av størrelse. Den andre bildeserien viser forslag til inndeling av et offentlig basseng, både med og uten publikumssvømming. Den siste serien viser inndeling av små skolebasseng.
Hvordan opplæringen inne legges opp, avhenger i stor grad av bassengstørrelse. Bassengets lengde, bredde, dybde og vanntemperatur, disponibel tid og antall andre badende påvirker også.
For å oppnå optimal bassengutnyttelse, er det fornuftig å avgrense bassenget fysisk for hver undervisningsgruppe. Det gjør det enklere å ha oversikt over elevene i gruppa, og læreren kan lettere dele opp undervisningen i forskjellige nivåer.
Det anbefales å bruke baneskiller der disse er tilgjengelig. I mange basseng finnes i tillegg mulighet for å feste tversgående baneskiller. For eksempel kan et baneskille forankres i et feste, trekkes ut mot langsgående baneskille, og deretter tilbake til festet. I basseng med stupebrett bør det ikke være baneskiller i vannet som hindrer fri bruk av brettet.