Svømme-, selvberging- og livredningsopplæring i skolen

På denne siden kan du lese om formålet med svømme-, selvberging- og livredningsopplæringen i skolen og hva eleven skal lære. Du kan også lese om ansvar, og trygg og forsvarlig opplæring og bading.

Trygg og forsvarlig opplæring og bading

Utgangpunktet for svømme-, selvberging-, og livredningopplæringen er at aktivitetene skal være forsvarlige. Her kan du lese mer om kravene i regelverket og anbefalinger til skoleeier og skolen som et profesjonsfelleskap for å sikre trygg og forsvarlig opplæring i svømming, selvberging og livredning.

En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi

Formålet med opplæringen

Svømming, selvberging og livredning er en del av opplæringen i kroppsøvingsfaget. Opplæringen skal gi eleven kompetanse i å bli trygg i, ved og på vann, svømmedyktig, og i stand til å berge både seg selv og andre.

Les mer om formålet med opplæringen

Kva skal eleven læra?

Kompetansemål for symjing, sjølvberging og livberging er nedfelt i læreplan for kroppsøvingsfaget og er spesifisert etter 2.-, 4.-, 7.- og 10. trinn.

Kva seier kompetansemåla?

Hvem er ansvarlig for at eleven blir svømmedyktig?

Skoleeier er en del av profesjonsfelleskapet i skolen og plikter å gi alle elever svømme-, selvberging- og livredningsopplæring. Profesjonsfelleskapet er sammen ansvarlig for at eleven tilegner seg kompetanse i svømming, selvberging og livredning, og er svømmedyktig etter 4. trinn. Opplæringen skal skje i et samarbeid og forståelse mellom skolen og foreldre/foresattes oppfølging av egne barn.

Les mer om ansvar