Samarbeid kommune, svømmeklubb og skoler

En rekke steder i landet er det inngått avtaler mellom skoler, kommuner og frivillige organisasjoner om samarbeid i forbindelse med svømme- og livredningsopplæringen. Dette eksempelet trekker frem erfaringer fra en samarbeidsavtale mellom Hamar kommune, den lokale svømmeklubben og skoler i kommunen. Eksempelet omhandler utendørs svømme- og livredningsopplæring, sett fra svømmeklubbens perspektiv.

Avtalen, samarbeid og ansvar

For å ivareta undervisningen i utendørs opplæring har Hamar kommune inngått en avtale med Hamar Idrettslag, svømming (HIL). HIL har det fulle ansvar for planlegging, organisering, sikkerhet og gjennomføring av undervisningen i skolene. Lærerne organiserer busstransport til undervisningsområde via skolesvømmeansvarlig i kommunen, og oppfordres til å være med på undervisningen. Lærerne som ledsager elevene skal ha en oppdatert livredningsprøve.

Samarbeidet startet ved at en initiativtager fra HIL søkte Gjensidigestiftelsen om midler til å kjøpe et klassesett med våtdrakter, en skaphenger, SUP padlebrett og kajakk. Klubben fikk tilslag på 160.000 kr og tok kontakt med skolesvømmeansvarlig i kommunen med tilbud om utendørs svømmeundervisning for 10. trinns elever. Kommunen aksepterte tilbudet og besluttet å dekke lønn for instruktør slik at alle 10. trinns elever fikk total tre timer hver.

Opplæringsarenaen for undervisningen er Mjøsa. Byens roklubb stiller garderober og samlingsplass til rådighet. Elevene sykler eller transporteres med buss til undervisningen.

Koordinering og oppbygning

Det er skolesvømmeansvarlig i kommunen som koordinerer undervisningen med skolene, bestiller transport og holder kontakten med lærerne. Undervisningen gjennomføres under overskriften “Trygg i åpent vann” og er over tre uker med en time per uke; siste uken i august og de to første uker i september. I undervisningen fokuseres det på selvberging og livredning i åpent vann.

  • Første time har fokus på selvberging. Sentrale spørsmål er: Hvordan redde seg selv hvis man havner i en kritisk situasjon?  Hvordan er det komme seg opp på en brygge med klær? Kan man lett få av seg klærne i vannet når man ikke står i bunn? I denne timen bruker elevene vanlige klær i deler av undervisningen.
  • Andre time har fokus på livredning. Sentralt spørsmål er: Hvordan redde andre, både bevisst og bevisstløs?  I denne timen bruker elevene ullundertøy.
  • Tredje time er repetisjon og sammensatte øvelser. Elevene svømmer 200 meter, dykker, trør vannet i to minutt og flyter i 4 minutt. I denne timen bruker elevene våtdrakt.

Skolene har omorganisert øvrig undervisning de gjeldende dagene, som har vært viktig for å lykkes med gjennomføringen.

Prosjektet går nå for andre år på rad. Fra neste skoleår blir utendørs svømme- og livredningsundervisningen en fast del av skolenes årsplanlegging. I tillegg har en privat skole også meldt seg på. HIL fremhever at årsaken til suksessen i Hamar er at alle aktører ser verdien av prosjektet.

Ønsker du å vite mer om utendørs svømme- og livredningsopplegget i Hamar? Ta kontakt med koordinator og trener HIL Kristine Risanger Røsland

Epost: svomming@hamaridrettslag.no