Publikasjoner
Samling av publiserte masteroppgaver og artikler som omhandler svømme, selvbergings- og livredningsopplæringen i skolen.
2023
Eggen, J. & Sandmo, A.B. (2023). «Jeg trodde læreren var gal» En kvalitativ studie om elevers opplevelse av utendørs svømmeopplæring [Masteroppgave]. NTNU.
Sundan, J., Haga, M & Lorås, H. (2023). Development and Content Validation of the Swimming Competence Assessment Scale (SCAS): A Modified Delphi Study. Perceptual and Motor Skills, 130(4), 1762-1780. https://doi.org/10.1177/00315125231177403
2022
Dragseth, E.U. (2022). Råking i svømme- og livredningsopplæringen. En kvalitativ studie av hvordan elever på ungdomstrinnet opplever og erfarer et undervisningsopplegg med selvberging på is [Masteroppgave]. NTNU.
Jonsson, C. L. (2022). Från kurs till praktiskt verksamhet i utesimning: Balansen mellan lärares upplevda kompetens och barriärer i skolans verksamhet [Masteroppgave]. NTNU.
Lundhaug, T. & Eriksen, H. R. (2022) How does a primary school organize outdoor swimming and water safety lessons? Journal for Research in Arts and Sports Education 6(1), 37–50.
Skjevik, A.T. & Gustavsen, G. F. (2022). «Da tenker jeg først og fremst på det som skjer i vann, med tanke på livberging». En kvalitativ studie av lærere sin forståelse og praktiske gjennomføring av kompetansemålet «Å forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp» [Masteroppgave]. NTNU.
2021
Mikalsen, R. (2021) Hvordan opplever elevene og lærerne oppdagende – og instruerende læring for å oppnå kompetansemålene i svømming etter 4. trinn? [Masteroppgave], Nord universitet.
Olstad, B. H., Berg, P.R. & Kjendlie, P. (2021). Outsourcing Swimming Education—Experiences and Challenges. Int. J. Environ. Res. Public Health.
Strand, D. (2021). Livredningsopplæring i virkeligheten utendørs: en studie om eksterne aktørers kunnskaper for svømme- og livredningsopplæring [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet.
With, S. J. (2021). Svømmeopplæring i skolen – en viktig arena. En kvalitativ studie av to læreres praksis av kompetansemålet i svømmeopplæringen i skolen[Masteroppgave]. OsloMet.
2020
Ekeberg, M. (2020). Svømme- og livredningsopplæring i skolen. Lektorstudenters kompetanse og didaktiske utfordringer [Masteroppgave]. NTNU.
Eriksen, H. (2020). «Svømmedyktige livbergere». En kvalitativ studie om svømmeundervisningen påungdomsskolen [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet.
Johansen, D. R. (2020). Det store skrittet ut i sjø og vann. En kvalitativ og kvantitativ studie om hvordan tidligere erfaringer, kompetanse og sosiale omgivelser gjør at noen lærere gjennomfører svømmeopplæring utendørs, og andre ikke [Masteroppgave]. NTNU.
2019
Gjesdal, M.M. (2019). Fryser verre enn is»: En kvalitativ studie om ikke-vanntilvente barns erfaringer av svømmeundervisningen på fjerde trinn [Masteroppgave]. Norges idrettshøgskole.
Nilsen S.O. (2019). Undervisningskunnskap hjå skulelærarar i symjing på fjerde trinn [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet.
2018
Christiansen, T. S. (2018). Innføring av nye kompetansekrav i svømming – erfaringer fra skoleledere, lærere og elever [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet.
Harjo, M. (2018). Hvordan opplever lærere svømmeundervisningen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.årssteget? En kvalitativ studie om konsekvenser av læreplanrevisjon for lærere som underviser i svømming på 4.trinn [Masteroppgave]. Norges idrettshøgskole.
Pedersen, K. H. (2018). Implementering av de nye kompetansekravene i svømmeopplæringen – fra sentralt til lokalt forvaltningsnivå [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet.
2017
Berg, P. R. (2017). Bør svømmeundervisning outsources?: en kvalitativ undersøkelse om ekstern arbeidskraft i kroppsøving [Masteroppgave]. Norges idrettshøgskole.
Ellingsen, M. F. (2017). Fra Læreplan til praksis – En casestudie av undervisning i våtdrakt [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet.
2015
Aadland, E., Noer, G. & Vikene, O. (2015). Sea kayaking incidents in Norway 2000–2014: an issue of bad weather or poor judgement? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. 16(2), 1-15. https://doi.org/10.1080/14729679.2015.1121505">https://doi.org/10.1080/14729679.2015.1121505