Bjølsen skoles stupetårn

Vi har møtt lærerne Anders og Martin ved Bjølsen skole. De er kontaktlærere og kroppsøvingslærere og underviser elever på 1.-10. trinn i svømming. De har i samarbeid med skolens ledelse utviklet "Bjølsen skoles stupetårn".

Opplæringen inne foregår ved Sagene bad i Oslo, og opplæringen ute foregår i nærmiljøet hvor elevene oftest driver vannaktiviteter som f.eks. badedammen i Nydalen og Frysja. De sier at tradisjonelt blir 40-50 % av elevene ved skolen svømmedyktige etter 4. trinn, men etter at svømmeundervisningen ble prioritert i større grad ved skolen, oppnådde 75% av elevene å bli svømmedyktige etter 4. trinn. Anders og Martin og Bjølsen skole har som visjon å gi flest mulig elever muligheten til å oppleve svømmeglede ved skolen, og at minimum 60% av elevene blir svømmedyktige etter 4. trinn.

Om Bjølsen skole

Bjølsen skole er per i dag en 1.-10. skole, men etter sommeren 2023 går skolen over til å bli en ren barneskole med 1.-7. trinn. Elevene har en svært variert bakgrunn, og erfaringsgrunnlaget i møtet med vann og svømming spriker fra elever med god erfaring i basseng til elever som aldri har blitt eksponert for vann. Den sistnevnte gruppen er såpass stor at svømmeopplæringen tradisjonelt sett i stor grad har dreid seg om å tilvenne elevene til aktiviteter i og rundt vann, samt å kunne berge seg selv ved uforutsette hendelser.

Opplæringen inne foregår ved Sagene bad, som er i overkant av 1 km reisevei og 15-20 minutter gange for elevene. Tiden hver gruppe får i bassenget varierer ut ifra hvilket trinn elevene er på, da de minste blir raskere kalde en de eldste. Bassenger er 12, 5 meter og holder 25-27 grader. Elevenes aktivitetsnivå må derfor være relativt høyt gjennom hele økten.

Prioriteringer

I år har vi hatt ca. 100 elever på 9. trinn som ikke hadde hatt svømmeopplæringen siden 4. trinn. Disse elevene ble derfor prioritert på ungdomstrinnet dette året. Elevene nivådeles på forhånd ut ifra et egenvurderingsskjema de har mottatt i forkant av undervisningen. Vi etterstreber at alle elever ved 9. trinn skal gjennomføre svømmeopplæring, hvor vi retter eksplisitt fokus på selvberging, livredning og ferdsel i og rundt vann. Undervisningen spisses mot ungdomstrinnet inn mot sommeren, da mange ferdes i og rundt vann på fritiden i sommerferien.
I år er det satt av 134 timer fordelt på 1-7. trinn, og opplæringen for de ulike trinnene er konsentrert rundt perioder på 4-12 uker sammenhengende gjennom skoleåret.

Organisering og utstyr

Vi har Sagene bad hver onsdag hele året fra 08:30-14.00 og 2 lærere som ivaretar og gjennomfører opplæringen og initiativ til videreutvikling. Trinnene står selv ansvarlig for at elevene kommer seg til/fra badet og her benyttes assistent- og lærerressurser. Disse ressursene bistår også i garderobene. Gruppene er på maksimalt 15 elever pr lærer.

Det legges til rette for de lærerne som selv ønsker å være i vannet med elevene for å utvikle relasjoner, får muligheten til det. Vi har som mål at alle trinn skal ha en lærer med kompetanse innen svømmeopplæring og livredning, for å svekke sårbarhet ved eventuell sykdom/fravær.

Skolen har gått til innkjøp av eget svømmemateriell, hvor det hovedsakelig benyttes brett, synkeringer og andre flytelement. Til de minste elevene tilpasser vi dybden ved hjelp av plattformer.

Vi registrerer fremgangen til elevene ved 4. og 7. trinn i Conexus, samt i egne dokumenter for øvrige trinn.

Hva er suksessfaktorene?

En suksessfaktor er definitivt at ledelsen satser på svømming og prioriterer ressurser, og at de ser viktigheten av en solid svømmeopplæring. Skolens ledelse står bak primærinitiativ og prioritering av ressurser. Videre er fleksibiliteten hvert trinn viser ved at deres timeplan tilpasses slik at elevene kan delta på svømming i perioder, helt sentral for at opplæringen skal kunne gjennomføres fra 2.-7. trinn, samt ved niende trinn. Bassengtid er videre en helt sentral faktor for at man kan bedrive og kvalitetssikre opplæringen. I og med at vi fra høsten 2023 vil gå fra en 1.-10. trinns skole til en 1.-7. trinns skole, frigjøres timene ungdomstrinnene tidligere har disponert. Dette gir økt fleksibilitet rundt gruppesammensetning og antall elever, under forutsetning av timeantallet i basseng opprettholdes.

Bjølsen skoles stupetårn (PDF)

Strategisk plan (PDF

Egenvurdering (PDF)

 

Kontaktinformasjon

Anders Styrvold Kontaktlærer og kroppsøvingslærer.
Martin Vasillis Georgianudis Jørgensen Kontaktlærer og kroppsøvingslærer.

Sagene Folkebad
Bjølsen skole (osloskolen.no)