Bærende elementer

På disse sidene er de bærende elementene forklart og satt inn i progresjonen i utvikling av kompetanse fra 1.–10. trinn. De beskriver hva elevene skal oppdage, mestre og forstå i ulike miljøer i, ved og på vann.

Hvert bærende element har en oppgave som kan brukes som underveisvurdering. I badestigen finner du aktiviteter du kan bruke for at elevene skal oppdage, mestre og forstå de bærende elementene.

  • Bærende element 1-20 følger progresjonen i kompetanse fra 1.-4. trinn
  • Bærende element 21-30 følger progresjonen i kompetanse fra 5.-7. trinn
  • Bærende element 31-44 følger progresjonen i kompetanse fra 8.-10. trinn

Kva skal eleven læra?

De bærende elementene synliggjør progresjonen i opplæringen innen uteaktiviteter og naturferdsel og bevegelse og kroppslig læring. De danner grunnlaget for at elevene skal kunne mestre samspillet mellom seg selv, miljøene og oppgavene. Hvert bærende element i progresjonen legger til rette for at elevene kan mestre det neste. De bærende elementene legger til rette for dybdelæring, slik at elevene kan anvende kunnskapene og ferdighetene de tilegner seg i varierte vannmiljøene i opplæringen, også på fritiden.

Hvorfor følge de bærende elementene?

  • Synliggjør det elevene skal oppdage og mestre for å nå kompetansemålene i to kjerneelement.
  • Bidrar til en trygg og forsvarlig opplæring ved at læringssituasjonen aldri overstiger elevenes egen selvbergingsevne.
  • Bevisstgjør elevene om egne forutsetninger for mestring i ulike vannmiljø og bidrar til elevenes forståelse ev egen kompetanse.
  • Støtter opp under verdigrunnlaget i overordnet del med fokus på kritisk tenkning og etisk bevissthet (1.3), og skaparglede, engasjement og utforskertrang (1.4).

Elevene utvikler kompetanse gjennom å møte oppgaver av stadig økende kompleksitet. Å oppdage de bærende elementene vil utfordre elevenes forståelse, refleksjon og kritiske tenkning rundt mestring av ferdigheter, begrensninger og utfordringer i varierte vannmiljømiljø og vurdering av egen sikkerhet. Gjennom at elevene selv oppdager, mestrer og forstår de bærende elementene kan de se egen utvikling, noe som kan stimulere hver enkelt elevs motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.

Progresjon i opplæringen er utviklet av Norsk Livredningsselskap v/Mats Melbye i samarbeid med Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet og Medielab, HVL.

Takk til elevene på 4. trinn ved Eidsvåg skole.