Svømme en lengre distanse

På ungdomstrinnet skal eleven utvikle en kompetanse i å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.  Eleven skal ha en aktiv medvirkning i egen læringsprosess og reflektere over egen utvikling i faget. Eleven skal erfare hva egen innsats har å si for å oppnå mål og for å fremme læring hos seg selv og andre. Et mål kan være en utfordring som eleven og/eller klassen/skolen ønsker å strekke seg mot. Det kan være innenfor en svømmeteknikk, distanse og/eller i livredning.

Svømming og annen vannaktivitet kan være helsefremmende aktiviteter i et livsløpsperspektiv. I tillegg vil muligheten til å utøve flere aktivitetsformer kunne bidra til et større sosialt nettverk, som igjen bidrar til sosial inkludering.  

Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?

Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vei mot kompetansemålene. Forslag til oppgave som underveisvurdering for svømme en lengre distanse, finner du under temaet livredning-andre aktiviteter.

Aktiviteter for svømme en lengre distanse

Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot det bærende elementet 36 med tilhørende oppgave.