Utforskende vanntilvenning i fjæra

Utstyr

  • Sitteunderlag
  • Våtdrakt eller ullsett til Våtdrakt eller ullsett til bading (NB: Ved bruk av våtdrakt bør elevene på forhånd ha øvd på påkledning og funnet riktig størrelse)
  • Vest (Bruk av vest)
  • Gode og varme klær til skift
  • Håndkle
  • Tromme (hvis tilgjengelig)

Vannets egenskaper og sikkerhet

Start med en samling i ring på land. Elevene sitter på sitteunderlagene.

Læreren åpner samlingen ved å slå rytmisk på en tromme. Deretter inviteres elevene, én og én frem for å gjenskape rytmen.

Still deretter spørsmålet: «Hva tror dere skjer hvis vi slår i vannet med samme rytme?»

La elevene undre seg og komme med forslag:

  • Hvordan vil lyden høres ut i vannet?
  • Hva skjer når vi slår med håndflatene?
  • Kjenner vi motstand? Synker hendene fort ned, eller er det noe som bremser dem?

Drei samtalen inn på trygg ferdsel i vann.
Still åpne spørsmål som:

  • Er det like dypt overalt i fjæra?
  • Hva må vi passe på når vi bader i sjøen?

Gå gjennom viktige regler sammen:

  • Aldri bade alene
  • Hold deg nær land
  • Sørg for at du kan komme deg lett opp igjen 

Badevett for store og små (rs.no)

I vannet

Elevene tar på seg våtdrakt eller ullklær, og får hjelp til å justere vestene riktig. Gjør dere klare til å gå i vannet sammen.

Læreren leder elevene forsiktig ut i vannet, til hoftehøyde. Hold gjerne hender.
Nå prøver elevene å gjenskape trommerytmen – men i vannet! Først med raske slag, så med langsomme. Etter hvert prøver de å føre vannet sideveis under overflaten med hendene.

Målet er at elevene skal bli trygge på å få vann i ansiktet og bli vant til følelsen av motstand og flyt – viktig grunnlag for videre vanntilvenning og svømmeopplæring (jf. Obligatorisk ferdighetsprøve 1).

Neste del handler om å kjenne med kroppen hvordan det er å bevege seg i vannet.
Barna går langs bunnen, gjerne to og to som holder hender. Deretter løper de forsiktig samme vei tilbake.

Still spørsmål underveis:

  • Hvordan føles det å gå i vannet?
  • Er det lettere eller tyngre enn på land?
  • Hva skjer når du løper?

Lek 1 – «Epler og pærer»

Stå i ring og hold hender. Si sammen reglen:

  • «Epler og pærer, de vokser på trærne,
    når de blir modne, så faller de ned! 1-2-3!»

På slutten setter alle seg ned i vannet. Gjenta leken 2–3 ganger, så barna blir trygge med vann til hakehøyde – mens de står trygt på flat bunn. Deretter leder lærer elevene rolig mot vannkanten og og skaper en naturlig overgang til neste aktivitet.

Lek 2 – Rytmesparking


Læreren stiller seg nær vannkanten og oppfordrer elevene til å sette seg i vannkanten og sparke med beina i takt – noen ganger raskt, andre ganger saktere. 

Lek 3 – Dyr i vann


Be barna gå som krokodiller på alle fire i vannet. Til slutt får de velge sitt eget dyr, og avslutter økten med å «vasse i land» ved å etterligne dyret de valgte – en leken og kreativ avslutning som gir mestring og glede.

Aktiviteten er laget av Alna barnehager