Utforsking av bunnforhold
Målet med denne aktiviteten er å gi barna erfaring med hvordan bunnforholdene i en innsjø oppleves, og hvordan de skiller seg fra bunnen i sjøen eller i et basseng. Aktiviteten gir barna en kroppslig forståelse av hvordan ulike underlag påvirker bevegelse og balanse i vann.
Utstyr
- Sitteunderlag
- Regnbukse og støvler til vassing i, evt våtdrakt eller ullsett (NB: Ved bruk av våtdrakt bør elevene på forhånd ha gjort seg kjent med størrelser og omkledning)
- Vest (Bruk av vest)
- Tørt og varmt skift
- Håndkle
Snakk om sikkerhet
Før dere går i vannet, ha en liten samling på stranden der barna sitter i ring. Still spørsmål som:
- Hva må vi passe på når vi vasser i vannet?
- Hvordan vet vi om det er trygt å gå uti?
- Hva kan ligge på bunnen?
La elevene komme med innspill og reflekter sammen. Bygg videre på samtalen ved å rette oppmerksomheten mot bunnforhold og dybdeforskjeller i innsjøer, og hvilke utfordringer dette kan gi. Sammen reflekter dere over hva som kan være farlig når man vasser: for eksempel brå dybde, bløt bunn eller steiner man ikke ser.
Gå deretter gjennom sentrale badevettregler:
- Å aldri gå alene ut i vann
- Å alltid være i nærheten av en voksen
- Å holde seg nær land
- Å passe på hvor det er mulig å komme seg opp
Badevett for store og små (rs.no)
Deretter følger praktiske forberedelser: omkledning til regntøy, våtdrakt eller ullklær. Sjekk at vestene er riktig justert før dere går til vannkanten.
Utforsking i vannkanten
Start med å gå rolig sammen med elevene i vannet – i et trygt og kjent område.
Spør og undre sammen:
- Hvordan kjennes det å gå i vannet?
- Er det tungt å løfte beina?
- Kjenner du bunnen? Er den bløt, hard, steinete?
Bevegelse og lek:
- Be barna løpe forsiktig gjennom vannet et lite stykke.
– Er det lettere eller vanskeligere enn å løpe på land? - La dem legge seg på magen i vannet og grave med hendene i bunnen.
– Hva kjenner du? Er det kaldt? Er det sand? Stein? Gress?
- La barna prøve å snu seg fra mage til rygg og tilbake igjen.
Refleksjon i etterkant
Når dere er ferdige i vannet og barna har fått tørre klær, samles dere igjen for å snakke om opplevelsen.
Still spørsmål som:
- Hva la du merke til med bunnen?
- Var det som du trodde?
- Hva var gøy? Var noe litt vanskelig?
- Hvordan kjentes kroppen i vannet?
La elevene dele erfaringene sine i egne ord og la de sette ord på hva de får til.
Aktiviteten er laget av Alna barnehager