Svømmeopplæring
Svømmeopplæringen handler om å oppdage de kreftene som oppstår når en beveger seg gjennom vannet og utnytte disse til egen fordel. I filmen omtales de bærende elementene for svømmeopplæring. Filmen er tekstet på norsk og engelsk.
Bærende elementer
- Oppdage løftet i sculling
Elevene bør oppdage hvordan de fra en stående posisjon i vannet kan skape oppdrift gjennom en tverrgående bevegelse med armene. - Oppdage hvordan en kan flyte i mange posisjoner
Elevene bør oppdage hvordan de kan bruke sculling for å motvirke rotasjon og flyte balansert. På den måten sikres pustemulighet i mange forskjellige posisjoner. - Oppdage framdrift
Elevene bør oppdage hvordan de kan skape framdrift når de flyter på mage og rygg. - Oppdage de første svømmetakene
Elevene bør oppdage hvordan en kan kombinere sculling med å trekke seg framover, som i et svømmetak. - Oppdage motstand
Elevene bør oppdage hvordan kroppens posisjon påvirker motstanden under glifasen i vannet. - Oppdage hvordan en utnytter motstand
Elevene bør oppdage hvordan de kan øke motstanden for et godt benspark og redusere motstanden for å gli.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal være en integrert del av opplæringen, og skal brukes til å fremme læring, gi informasjon om kompetanse og bidra til lærelyst underveis. Her under finner du forslag til oppgaver. Gjennom å løse oppgavene, viser elevene at de har oppdaget, mestret og forstått de bærende elementene.
Oppgave 12. Løftet – sculling
Eleven skal stå på skulder-/halsdypt vann, trekke og holde pusten, løfte opp beina slik at hodet går under vann, og bruke sculling for å få hodet over vann.
Se video av oppgave 12. Løftet – sculling
Oppgave 13. Flyte i mange posisjoner
Eleven skal ved hjelp av sculling holde balansen og flyte i mange posisjoner.
Se video av oppgave 13. Flyte i mange posisjoner
Obligatorisk øvelse 4
Eleven skal kunne flyte på magen og dreie over på ryggen for å flyte, mens den puster kontrollert i minst 15 sekunder på hver side.
Oppgave 14. Framdrift
Eleven skal flyte på mage eller rygg og bruke sculling til å bevege seg framover eller bakover.
Se video av oppgave 14. Framdrift
Oppgave 15. De første svømmetakene
Eleven skal flyte på mage eller rygg og kombinere sculling med å dra seg forover eller bakover.
Se video av oppgave 15. De første svømmetakene
Oppgave 16. Motstand
Eleven skal ta fart (fraspark i kant eller løp ut fra strand), strekke seg ut med armene foran og
- gli så langt som mulig
- legge armene langs siden og gli så langt som mulig
- trekke opp beina til 90 grader i hofte og kne og bremse
Se video av oppgave 16. Motstand
Obligatorisk øvelse 5
Eleven skal kunne kombinere aktivitetene hoppe − flyte opp og puste – deretter senke seg ned under vann og sparke i fra veggen som en pil (linjeholdning) og gli minst 5 m på magen under vann uten arm- og beinbevegelser – gli mot overflaten - puste - gjøre krålbeinspark med armene strukket frem og ansiktet ned i vannet i 4-5 m - dreie over på ryggen – gjøre ryggbeinspark med armene langs siden eller over hodet i 4-5 m
Oppgave 17. Hvordan utnytte motstand
Eleven skal bruke beina på en måte som skaper stor flate, f.eks. som i et saksebeinspark eller et brystbeinspark, til å sette fart, strekke ut og gli. Fri bruk av armene.
Se video av oppgave 17. Hvordan utnytte motstand
Obligatorisk øvelse 6
Eleven skal kunne hoppe/stupe uti på dypt vann − svømme 12,5 m på magen − skifte retning − svømme 2−3 m mot startstedet − stoppe − flyte i 30 sekunder (på magen, rulle over, flyte på ryggen) − svømme på ryggen tilbake til utgangspunktet og ta seg opp på land. Alt gjennomføres i ett.
Oppgavene følger de bærende elementene som beskrives i progresjonen under dette temaet.
Alle obligatoriske øvelser og oppgaver
Aktiviteter du kan bruke mot de bærende elementene for dette temaet, finner du i Badestigen 1. -2. og 3. - 4. trinn.