Vanntilvenning

Vanntilvenning handler om å oppdage og bli fortrolig med de kreftene som virker på kroppen i vannet. I filmen omtales de bærende elementene for vanntilvenning. Filmen er tekstet på norsk og engelsk.

Bærende elementer

  1. Oppdage hvordan en puster for å unngå å få vann i nesen.
    Når hodet går under vann, øker trykket. Elevene bør kunne skape et mottrykk ved å trekke pusten gjennom munnen over vann og blåse ut gjennom nesen under vann.
  2. Oppdage hvordan en kan være under vann uten å få vann i nesen.
    Elevene bør kunne kontrollere hvor fort de blåser ut av nesen for ikke å få vann inn, og for å klare å ha hodet under vann en litt lengre periode.
  3. Oppdage hvordan en dykker uten å få vann i nesen.
    Når en går fra å dukke til å dykke, endres kroppens posisjon i vannet. Trykket vil også variere med dybden. Elevene må derfor kunne regulere mottrykket ved å slippe ut litt luft av nesen ved behov.
  4. Oppdage oppdriften.
    Elevene bør oppdage hvordan de ved å ha lungene fulle med luft vil flyte opp til overflaten.
  5. Oppdage det å flyte.
    Elevene bør kunne flyte over litt tid for å oppdage og bli trygge på at de flyter.
  6. Oppdage balanse.
    Elevene bør oppdage hvordan det å være i balanse er en forutsetning for å flyte.

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal være en integrert del av opplæringen, og skal brukes til å fremme læring, gi informasjon om kompetanse og bidra til lærelyst underveis. Her under finner du forslag til oppgaver. Gjennom å løse oppgavene, viser elevene at de har oppdaget, mestret og forstått de bærende elementene.

Oppgave 6. Hvordan puste for å unngå å få vann i nesen
Eleven skal stå på brystdypt vann, trekke og holde pusten, bøye knærne og dukke hodet helt under vann og puste ut gjennom nesen.

Obligatorisk øvelse 2

Eleven står på grunt vann* og trekker pusten, bøyer knærne og dypper seg helt under vann; puster ut luft (bobler) gjennom nese og munn, kommer opp og trekker pusten; dypper seg ned igjen. Gjenta øvelsen fem til ti ganger i en gitt rytme. * Grunt vann menes her fortrinnsvis brystdypt vann.

Oppgave 7. Hvordan være under vann uten å få vann i nesen
Eleven skal stå på brystdypt vann, trekke og holde pusten, dukke, bruke litt tid under vann og puste sakte ut gjennom nesen. Eleven skal puste kraftig ut av nesen på vei opp til overflaten.

Oppgave 8. Hvordan dykke uten å få vann i nesen
Eleven skal stå på midjedypt vann, trekke og holde pusten og dykke etter en gjenstand på bunnen. Eleven skal tilpasse å puste ut gjennom nesen til dybde og bevegelsene under vann.

Oppgave 9. Oppdrift
Eleven skal stå på midjedypt vann, trekke og holde pusten, legge armene i kryss, sette seg på bunnen, krølle seg sammen til en ball, vente og flyte opp.

Obligatorisk øvelse 3

Eleven skal kunne kombinere det å hoppe fra bassengkant/brygge – synke/dykke ned– orientere seg under vann – hente to gjenstander* til overflaten. Alt gjennomføres i ett.

* Gjenstandene bør ligge minst 50 cm fra hverandre, eventuelt kan eleven hente en gjenstand som ligger 2 meter ut fra kanten/bryggen hvor det hoppes fra.

NB! Er en på grunt vann, går man uti vannet på en forsvarlig måte.

Oppgave 10. Flyte
Eleven skal stå på midjedypt vann, trekke og holde pusten, legge seg forover, krølle seg sammen som en ball og flyte med ryggkulen i vannflaten.

Oppgave 11. Balanse
Eleven skal sammen med en læringspartner som støtter, legge seg på rygg og slappe helt av. Når læringspartneren slipper, skal eleven som ligger i ro, kjenne at beina synker, krølle seg sammen til en ball og flyte med ryggkulen i vannflaten.

Oppgavene følger de bærende elementene som beskrives i progresjonen under dette kunnskapsområdet.

Alle obligatoriske øvelser og oppgaver 

Aktiviteter

Aktiviteter du kan bruke mot de bærende elementene finner du i Badestigen på forsiden.