Utforsking av bunnforhold

Målet med denne aktiviteten er å gi barna erfaring med hvordan bunnforholdene i en innsjø oppleves, og hvordan de skiller seg fra bunnen i sjøen eller i et basseng. Aktiviteten gir barna en kroppslig forståelse av hvordan ulike underlag påvirker bevegelse og balanse i vann.

Utstyr

  • Sitteunderlag
  • Regnbukse og støvler til vassing i, evt våtdrakt eller ullsett (NB: Ved bruk av  våtdrakt bør elevene på forhånd ha gjort seg kjent med størrelser og omkledning) 
  • Vest (Bruk av vest)
  • Tørt og varmt skift 
  • Håndkle

Snakk om sikkerhet

Før dere går i vannet, ha en liten samling på stranden der barna sitter i ring. Still spørsmål som:

  • Hva må vi passe på når vi vasser i vannet?
  • Hvordan vet vi om det er trygt å gå uti?
  • Hva kan ligge på bunnen?

La elevene komme med innspill og reflekter sammen. Bygg videre på samtalen ved å rette oppmerksomheten mot bunnforhold og dybdeforskjeller i innsjøer, og hvilke utfordringer dette kan gi. Sammen reflekter dere over hva som kan være farlig når man vasser: for eksempel brå dybde, bløt bunn eller steiner man ikke ser.

Gå deretter gjennom sentrale badevettregler:

  •  Å aldri gå alene ut i vann
  •  Å alltid være i nærheten av en voksen
  • Å holde seg nær land
  • Å passe på hvor det er mulig å komme seg opp

Badevett for store og små (rs.no)

Deretter følger praktiske forberedelser: omkledning til regntøy, våtdrakt eller ullklær. Sjekk at vestene er riktig justert før dere går til vannkanten.

Utforsking i vannkanten

Start med å gå rolig sammen med elevene i vannet – i et trygt og kjent område.

Spør og undre sammen:

  • Hvordan kjennes det å gå i vannet?
  • Er det tungt å løfte beina?
  • Kjenner du bunnen? Er den bløt, hard, steinete?

Bevegelse og lek:

  • Be barna løpe forsiktig gjennom vannet et lite stykke.
    – Er det lettere eller vanskeligere enn å løpe på land?
  • La dem legge seg på magen i vannet og grave med hendene i bunnen.
    – Hva kjenner du? Er det kaldt? Er det sand? Stein? Gress?
  • La barna prøve å snu seg fra mage til rygg og tilbake igjen.

Refleksjon i etterkant

Når dere er ferdige i vannet og barna har fått tørre klær, samles dere igjen for å snakke om opplevelsen.

Still spørsmål som:

  • Hva la du merke til med bunnen?
  • Var det som du trodde?
  • Hva var gøy? Var noe litt vanskelig?
  • Hvordan kjentes kroppen i vannet?

La elevene dele erfaringene sine i egne ord og la de sette ord på hva de får til.

Aktiviteten er laget av Alna barnehager