Flyte og fremdrift
Det å kunne skape kraft gjennom å "sculle" utgjør et fundament for det meste av hvordan bruke armene i vannet. Ved å oppdage og mestre sculling vil eleven oppdage å "henge i vannet", og etter hvert forflytte og dra seg seg i mange retninger i vannet. Å oppdage sculling vil være til god hjelp for å holde balanse i vannet, kunne flyte i mange posisjoner og for mer effektivt å kunne trekke seg fremover.
En kan benytte sculling til å flyte i posisjoner der en ellers ikke er i balanse og/eller når en "trår vannet" dvs. står i ro vertikalt i vannet. Sculling danner også et grunnlag for armtak i de fleste svømmeteknikkene.
Å rulle fra mage til rygg og omvendt, er viktig for overlevelsesflyting og hvile i vann. Selv om eleven gjennom å opparbeide seg rotasjonskontroll også vil være innom å ligge på rygg, vil det å skulle ligge på rygg over litt tid endre opplevelsen ganske mye. Mange opplever det å ligge i ro på rygg som å falle bakover, men uten at fallfølelsen forsvinner. Noen vil til å begynne med bli "bli slitne" av å "slappe av" eller oppleve at de får "vondt i nakken".
Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?
Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vie mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for flyting med sculling og fremdrift finner du under Bærende elementer 12-17.
Aktiviteter for fremdrift med sculling og gli
Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 12-16 med tilhørende oppgaver, og obligatorisk øvelse 4 og 5.
-
Sittende åttetall
-
Sculling på rygg og mage
-
Sculling
-
Bærende element 12 - Oppdage løftet i sculling
-
Rotasjon på mage og rygg
-
Å flyte på rygg
-
Bærende element 13 - Oppdage hvordan en kan flyte i mange posisjoner
-
Obligatorisk øvelse 4- flyt og roter
-
Bærende element 14 - Oppdage framdrift
-
Bærende element 15 - Oppdage de første svømmetakene