Trygg i vann
Å bli trygg i vannet handler om å erfare og venne seg til vannets og kroppens egenskaper og samspillet mellom dem. Det må legges til rette for at eleven opplever mestring og gjennom det får positive erfaringer i og med vannet. Lek og bevegelse på grunne er viktige elementer i det første steget for å bli trygg i vann.
Hvordan vet jeg at eleven er trygg i vannet?
Det kan være en utfordring å identifisere kjennetegn på trygghet og mestring hos elevene i denne prosessen. Etter hvert som du får erfaring kan du tolke ansiktsuttrykk, kroppsholdning og hvor lenge eleven er aktivt prøvende. Anstrengt kroppsholdning, forsøk på å få hodet høyt opp fra vannet, og å bli fort ferdig kan være tegn på at eleven er usikker eller redd.
Trygghet, derimot, vises ikke bare med en mer avslappet holdning og fortrolighet med å ha hodet lavt og nede i vannet, men også gjennom at eleven viser glede, har øynene åpne under vann og flyter både på rygg og mage. I tillegg kan spontane verbale ytringer og/eller svar på oppfølgende spørsmål knyttet til aktiviteten fortelle om elevens trivsel og trygghet.
Se også:
Aktiviteter for å bli trygg i vann
Aktivitetene under er listet opp fra det enkle til det komplekse.
-
Sitte på kanten og leke med vannet
-
Gå, løpe og hinke i vann
-
Vann i øyne og ansikt
-
Roterom
-
Gå i flette
-
Virvelstrøm
-
Transportere vann
-
Frakte flytende gjenstand
-
Blindefører
-
Obligatorisk øvelse 1 - vanntilvenning
-
Senke seg ned med hodet over vann
-
Blåse bobler
-
Bordtennis
-
Hodet under vann
-
Rytmisk pusting
-
Obligatorisk øvelse 2 - hodet under vann med rytmisk pust