Flyte
Å flyte handler om å oppdage oppdriften, kunne flyte i ro, kun påvirket av vannets bevegelser og la balanseorganet «lære». Å flyte handler også om å kunne utnytte rotasjonen av kropp og føtter med tanke på å gjenvinne kontroll og komme i balanse. Eleven oppdager oppdriften når hen dukker, er i ro «bare flyter opp», og at hen ved å være i en balansert posisjon vil kunne ligge og flyte i overflaten.
Eleven bør oppdage og mestre hvordan det er å flyte i en balansert posisjon som en ball eller «brennmanet» før en ubalansert posisjon som på rygg og over til en balansert posisjon som mage/ball. Dette for at eleven forstår hvordan hen kan utnytte rotasjonen for å få kontroll og å komme i balanse, eventuelt rotere over på rygg for å puste.
Å mestre å flyte gjennom lek og grunnleggende øvelser, danner grunnlaget for å være vanntilvendt og trygg i vann. For selvberging og for å kunne svømme, må eleven erfare og oppdage at vannet bærer kroppen og at hen kan kontrollere kroppens posisjon. Å flyte kan gjerne kombineres med aktiviteter for hopp fra bunn som i en sats.
Forutsetningene for å kunne flyte, er at eleven kan dykke. Aktiviteter for å flyte på rygg finner du på Flyte og fremdrift.
Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?
Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vei mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for flyte, finner du under Bærende elementer 6-11.
Aktiviteter for flyte
Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 10-11 med tilhørende oppgaver.
-
Hoppe og flyte som en ball
-
Bærende element 10 - Oppdage det å flyte
-
Flyte som en ball
-
Flyte som en manet
-
Flyte som en pil
-
Fra ball til pil
-
Flyte blyant til pil
-
Flyte på mage med passiv oppdrift
-
Kaptein og ubåt
-
Balansere på mage eller rygg
-
Fra ball til bokstav
-
X, Y og I
-
Ubåt på rygg - to og to
-
Bærende element 11 - Oppdage balanse