Flyte

Du må akseptere markedsføringscookies for å kunne se dette innholdet

Å flyte handler om å oppdage oppdriften, kunne flyte i ro, kun påvirket av vannets bevegelser og la balanseorganet «lære». Å flyte handler også om å kunne utnytte rotasjonen av kropp og føtter med tanke på å gjenvinne kontroll og komme i balanse. Eleven oppdager oppdriften når hen dukker, er i ro «bare flyter opp», og at hen ved å være i en balansert posisjon vil kunne ligge og flyte i overflaten.

Eleven bør oppdage og mestre hvordan det er å flyte i en balansert posisjon som en ball eller «brennmanet» før en ubalansert posisjon som på rygg og over til en balansert posisjon som mage/ball. Dette for at eleven forstår hvordan hen kan utnytte rotasjonen for å få kontroll og  å komme i balanse, eventuelt rotere over på rygg for å puste.

Å mestre å flyte gjennom lek og grunnleggende øvelser, danner grunnlaget for å være vanntilvendt og trygg i vann. For selvberging og for å kunne svømme, må eleven erfare og oppdage at vannet bærer kroppen og at hen kan kontrollere kroppens posisjon. Å flyte kan gjerne kombineres med aktiviteter for hopp fra bunn som i en sats.

Forutsetningene for å kunne flyte, er at eleven kan dykke. Aktiviteter for å flyte på rygg finner du på Flyte og fremdrift.

Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?

Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vei mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for flyte, finner du under Bærende elementer 6-11.

Aktiviteter for flyte

Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 10-11 med tilhørende oppgaver.