Trygg i fjæra
Forberedelser i klasserommet
Lag et tankekart sammen med elevene. La elevene velge ut bilder og begreper som de forbinder med vannmiljøet fjæra. hva er en fjære? La gjerne elevene ha flere bilder å velge imellom og introduser begreper som f.eks. tidevann, vanndybde, bunnforhold, steiner, skjell, algevekst strand og livet i fjæra.
Utstyr: Bilder knyttet til vannmiljøet, ark, penn og lim
Ta frem alarmplan (forslag til alarmplan)
- Hvilke mulige farer innebærer en tur til fjæra?
- Hvilke turregler har vi når vi besøker fjæra?
- Hvordan bruker de voksne en livbøye?
- Hva er en ulykke og hva ville vært elevenes rolle og den voksnes rolle?
- Hva er en livbøye? Hvorfor sjekker man hvor livbøyen er før man går ut i vannet?
La elevene dele egne tanker og refleksjoner.
Rollespill: "Livredder" på land
Fortell om målet med rollespillet. Det skal etterligne en ulykke, hvordan eleven tilkaller hjelp, hvordan redde noen og hva eleven kan forvente av den voksne. Fordel ulike roller til elevene og til lærerne.
Elevroller: elev faller i "vannet", elever som skal varsle (blåse i en fløyte), og elever som skal få den "forulykkede" trygt på land.
Lærerroller: Tydelig ledelse av elevgruppen, hvem gir beskjed og hvem leder "redningsaksjonen".
Etter "redningsaksjonen" er det rollebytte.
Utstyr: Stor badering, forlengelsesarm, fløyter og evt utkledningsutstyr til lærerne; som en slags strandlivredder. Du kan bruke tjukkas og benker innendørs.
Rollespill: "Livredder" i fjæra
Redningsaksjonen etterlignes nå i reelle omgivelser.
Elevene går ut i kne- hoftedypt vann og prøver å svømme inn mot land. Gjør elevene oppmerksomme på at de må kjenne etter og vurdere egne forutsetninger. Klarer de ikke å "svømme" helt inn, tilkaller de hjelp med fløyta. Lærerne gir hjelp og leder "redningsaksjonen". Her er det viktig at læreren på forhånd har repetert hvordan elevene kan tilkalle og få hjelp av en voksen.
- Snakk med elevene om hvordan de kan se etter tegn på at noen sliter i vannet og trenger hjelp.
- Snakk med elevene om hvordan de kan tilkalle hjelp hvis de ikke hadde fløyte.
Utstyr: Vest, fløyte, forlenget arm (evt også kasteline). Gode og varme klær til skift.
Aktiviteten er laget av Alna barnehager