Hopp og lek
Å våge å hoppe i vannet er viktig å erfare dersom en selv opplever et uventet fall i vannet. Det kan være utrolig morsomt å kunne hoppe og stupe og ikke minst leke med oppdriften og erfare og oppdage oppdriften. Hva skjer hvis jeg trekker pusten godt og holder den, hopper/faller uti, krøller meg sammen som en ball og venter. Flyter jeg opp igjen?
Et uventet "fall" i vannet kan også være å miste balansen når man står med beina på bunnen. Begynn derfor gjerne å øve på å håndtere fall eller "plumps" stående på grunt vann, for deretter å falle fra sittende posisjon på bassengkanten. Deretter kan eleven falle eller hoppe på ulike måter fra kanten eller høyder. Klarer jeg å snu meg i luften?
Å håndtere et uventet fall i basseng, vann eller sjø innebærer også å være fortrolig med å ha hodet under vann, få kontroll på pusten og å kunne dukke uten å innhalere vann.
Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?
Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vei mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for hopp og lek, finner du under Bærende elementer 1-5 og Bærende elementer 6-11.
Aktiviteter for hopp og dykk
Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 1 -9 med tilhørende oppgaver, og obligatorisk øvelse 3.