Fremdrift

Du må akseptere markedsføringscookies for å kunne se dette innholdet

Alle, mer eller mindre, kontrollerte bevegelser i vannet med kropp, armer og bein, gir erfaring med motstand, oppdrift og fremdrift i vannet. Eleven lærer å bruke oppdrift, redusere motstanden i vannet, samtidig å skape fremdrift for å ta seg i ønsket retning. 

Eleven bør ha oppdaget hvordan det er å skape kraft og forflytning gjennom den tverrgående bevegelsen sculling. Har eleven oppdaget sculling og behersker det, vil hen med større sannsynlighet også oppdage fremdriften i en vannrett posisjon som i svømming, og hvordan utnytte motstanden i vannet til fordel for fremdrift. 

Å være svømmedyktig innebærer blant annet at eleven må kunne svømme sammenhengende 100 meter på magen og sammenhengende 100 meter på ryggen. Eleven velger selv hvilken svømmeteknikk hen bruker for å få fremdrift på mage og rygg. Gjennomføringen av fremdrift på mage og rygg i obligatorisk ferdighetsprøve 6 og 7, kan være entype  svømmeteknikk eller en kombinasjon av  flere svømmeteknikker på mage og rygg. Se også: Grunnleggende svømmeteknikker.

Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?

Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vie mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for fremdrift, finner du under Bærende elementer 12-17.

Aktiviteter for fremdrift

Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot det bærende elementet 17 med tilhørende oppgave, og obligatorisk øvelse 6.