Gli og motstand
Å gli under vann, eller i overflaten, er flyting i bevegelse. Dette gir eleven muligheter til å erfare og påvirke motstanden i vannet. Eleven oppdager fremdrift gjennom de første svømmetakene ved å kombinere armtak med sculling og beinspark etterfulgt av en glifase.
Gjennom kontrastøvelser vil eleven erfare å oppdage hvordan eksempelvis beinspark kan skape eller redusere motstanden for å gli, og hvordan armtak gir fremdrift. Eleven oppdager hvordan hen kan utnytte forholdet mellom å øke og redusere motstand.
Når vi skal svømme representerer motstand et motsetningsforhold. Vi ønsker å utnytte motstanden i vannet for et godt beinspark og fremdrift. Deretter ønsker vi å redusere motstanden for å kunne gli lengst mulig. I et selvbergingsperspektiv vil et godt beinspark også være å betrakte som et godt fundament for overlevelse da det danner grunnlag for å "trå vann", for å kunne svømme med hodet over vann, ta seg opp i båt eller i land osv.
Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?
Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vie mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for gli og motstand finner du under Bærende elementer 12-17.
Aktiviteter for gli og motstand
Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 16-17 med tilhørende oppgaver, og obligatorisk øvelse 5.