Dykke

Du må akseptere markedsføringscookies for å kunne se dette innholdet

Å dykke handler om å bli fortrolig med å endre kroppens posisjon i vannet og trykkendringene som følger av det. Å dykke, i motsetning til å dukke, innebærer at kroppen må rotere rundt en tverrakse for at hodet skal ned først.  Eleven bør oppdage hvordan hen kan regulere pusten gjennom trykkendringene og dykke uten å få vann i nesen. Dette krever også at eleven må ha åpne øyne under vann og kunne orientere seg i vann. Dette er noe de skal mestre i Obligatorisk øvelse 3 Hopp og dykk.

Gjennom en lekende tilnærming gleder eleven seg til å hente en leke på bunnen, stå på hendene, pusle puslespill, og  lære å gjøre forskjellige ting under vann.

Å kunne gjennomføre å dykke, orientere seg og svømme under vann, er sentralt i henhold til å håndtere et uventet fall i vann. Eleven oppdager at de er fortrolig  med å ha hodet under vann og det å orientere seg og ta seg opp til overflaten igjen. Å kunne gjennomføre å dykke er en viktig forutsetning før eleven øver på å flyte.

Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?

Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vei mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for dykke, finner du under Bærende elementer 6-11. 

Aktiviteter for dykke

Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 7-9 med tilhørende oppgaver.