Dykke
Å dykke handler om å bli fortrolig med å endre kroppens posisjon i vannet og trykkendringene som følger av det. Å dykke, i motsetning til å dukke, innebærer at kroppen må rotere rundt en tverrakse for at hodet skal ned først. Eleven bør oppdage hvordan hen kan regulere pusten gjennom trykkendringene og dykke uten å få vann i nesen. Dette krever også at eleven må ha åpne øyne under vann og kunne orientere seg i vann. Dette er noe de skal mestre i Obligatorisk øvelse 3 Hopp og dykk.
Gjennom en lekende tilnærming gleder eleven seg til å hente en leke på bunnen, stå på hendene, pusle puslespill, og lære å gjøre forskjellige ting under vann.
Å kunne gjennomføre å dykke, orientere seg og svømme under vann, er sentralt i henhold til å håndtere et uventet fall i vann. Eleven oppdager at de er fortrolig med å ha hodet under vann og det å orientere seg og ta seg opp til overflaten igjen. Å kunne gjennomføre å dykke er en viktig forutsetning før eleven øver på å flyte.
Hva må eleven oppdage, mestre og forstå?
Bærende elementer beskriver det eleven skal oppdage, mestre og forstå i varierte miljø i, ved og på vann, på vei mot kompetansemålene. Forslag til oppgaver som underveisvurdering for dykke, finner du under Bærende elementer 6-11.
Aktiviteter for dykke
Aktivitetene på denne siden kan du bruke i en progresjon mot de bærende elementene 7-9 med tilhørende oppgaver.
-
Bytte hatt under vann
-
Telle fingre under vann
-
Løfte brettet
-
Lese bok
-
Bærende element 7 - Oppdage hvordan en kan være under vann uten å få vann i nesen
-
Underarmsdykk
-
Navn under vann
-
Dykke mellom bein og tunell
-
Svømme mellom beina
-
Plukke gjenstander opp fra bunnen
-
Dykke gjennom rokkering
-
Salto
-
Bærende element 8 - Hvordan dykke uten å få vann i nesen
-
Ligge, sitte og stå på bunn
-
Bærende element 9 - Oppdage oppdriften
-
Balanse
-
Oppdrift og balanse