Trygg ferdsel ved vann
Å leke og øve på trygg ferdsel ved vann handler om at eleven oppnår kompetanse i å ivareta egen sikkerhet ved vann, og å kunne tilkalle hjelp fra en voksen. Eleven skal bli kjent med det lokale opplæringsmiljøet og de muligheter, farer og fasiliteter som er der, og regler og rutiner for hvor man ferdes. Eleven skal kjenne til sikkerhetsrutinene under opplæringen, vite hvem som har tilsyn og hvor tilsynet er. Slik blir eleven trygg på at de kan tilkalle hjelp.
Gjennom regelmessige uteaktiviteter erfarer eleven variasjonene i utemiljøet ved vann. Det betyr å oppleve vær og temperaturforskjeller i luft og vann, flo og fjære og glatte overflater ved vann. Å øve på trygg ferdsel ved vann trenger ikke kun foregå på solskinnsdager. Snakk gjerne sammen med eleven om hvorfor man ikke oppsøker vannkanten uten tilsyn av en voksen. La eleven selv reflektere over gledene og risikoen ved aktivitet ved vann eller sjø til ulike årstider.
Gjennom samtaler om trygg ferdsel, uten å gå i vannet, åpnes det opp for at eleven kan stille spørsmål og reflektere over de ulike sidene ved trygg fersel ved, i og på vann. Det kan også åpnes opp for gode samtaler og refleksjoner rundt for eksempel:
- Været
- Hva et nærmiljø er
- Hva et vannmiljø er
- Ulike/like naturmønstre etter årstider
- Hva selvberging er
- Hvordan tilkalle hjelp fra en voksen
- Er det noen naturmønstre som gjentar seg eller er annerledes på vinteren?
Aktiviteter for trygg ferdsel ved vann
Aktivitetene egner seg godt for tverrfaglig opplæring.