Lærerveiledning 8.-10. trinn

I løpet av 10. trinn skal elevene ha en kompetanse i å variere mellom ulike måter å svømme på og kunne svømme en lengre distanse basert på egen målsetning. De skal også ha kompetanse i livredning, grunnleggende førstehjelp, samt kunne gjennomføre risikovurderinger både før og under aktiviteter i, ved og på vann. 

Tips til bruk av informasjonsskriv 

Informasjonsskrivet kan legges ut på elevenes læringsplattform, legge i sekken eller deles på foredremøter. Bruk informasjonsskrivet sammen med elevene som en ressurs i klasserommet.

Informasjonsskriv bokmål (PDF)

Informasjonsskriv nynorsk (PDF)

Informasjonsskriv på flere språk (morsmal.no)

Bildeserie (PDF)

Sammen med elevene

  • La elevene skrive sin egen historie til bildeserien.
  • Bruk informasjonsskrivet og bildeserien som utgangspunkt for samtaler om livredning, førstehjelp, vurdering av risiko og hva det betyr å være god til å svømme.
  • Heng opp bildeserien som plakat i klasserommet for å skape nysgjerrighet og bevissthet rundt temaene.

Tips til bruk av dialogkort  

Sett opp svømmeopplæring som tema på foreldremøtet. Velg dialogkort som er aktuelle i din undervisning på trinnet. Gjennom å bruke dialogkortene involverer du foreldre og foresatte, og åpner opp for at de kan å stille spørsmål og dele egne tanker og erfaringer.

Dialogkort på flere språk (morsmal.no)

Dialogkort 16 - 19 er basert på kompetansemålene for 8. -10. trinn. 

Kompetansemål

  • Del gjerne konkrete eksempler fra egne/elevenes erfaringer. 
  • Fortel hvordan din skole jobber for at eleven skal oppnå denne kompetansen.

Bruk dialogkortene som utgangspunkt for samtaler med elevene i klasserommet.

Andre ressurser

De bærende elementene 31-44 beskriver hva elevene skal oppdage, mestre og forstå i denne delen av svømmeopplæringen.

Bærende elementer (31-44) 

Aktiviteter og filmer finner du i Badestigen 8.-10. trinn.

Badestigen