Lærerveiledning 8.-10. trinn
I løpet av 10. trinn skal elevene ha en kompetanse i å variere mellom ulike måter å svømme på og kunne svømme en lengre distanse basert på egen målsetning. De skal også ha kompetanse i livredning, grunnleggende førstehjelp, samt kunne gjennomføre risikovurderinger både før og under aktiviteter i, ved og på vann.
Tips til bruk av informasjonsskriv
Informasjonsskrivet kan legges ut på elevenes læringsplattform, legge i sekken eller deles på foredremøter. Bruk informasjonsskrivet sammen med elevene som en ressurs i klasserommet.
Informasjonsskriv bokmål (PDF)
Informasjonsskriv nynorsk (PDF)
Informasjonsskriv på flere språk (morsmal.no)
Sammen med elevene
- La elevene skrive sin egen historie til bildeserien.
- Bruk informasjonsskrivet og bildeserien som utgangspunkt for samtaler om livredning, førstehjelp, vurdering av risiko og hva det betyr å være god til å svømme.
- Heng opp bildeserien som plakat i klasserommet for å skape nysgjerrighet og bevissthet rundt temaene.
Tips til bruk av dialogkort
Sett opp svømmeopplæring som tema på foreldremøtet. Velg dialogkort som er aktuelle i din undervisning på trinnet. Gjennom å bruke dialogkortene involverer du foreldre og foresatte, og åpner opp for at de kan å stille spørsmål og dele egne tanker og erfaringer.
Dialogkort på flere språk (morsmal.no)
Dialogkort 16 - 19 er basert på kompetansemålene for 8. -10. trinn.
- Del gjerne konkrete eksempler fra egne/elevenes erfaringer.
- Fortel hvordan din skole jobber for at eleven skal oppnå denne kompetansen.
Bruk dialogkortene som utgangspunkt for samtaler med elevene i klasserommet.
Andre ressurser
De bærende elementene 31-44 beskriver hva elevene skal oppdage, mestre og forstå i denne delen av svømmeopplæringen.
Aktiviteter og filmer finner du i Badestigen 8.-10. trinn.