Klasse- og opplæringsmiljø 1.-10. trinn
For mange elever kan svømmeopplæringen kjennes sårbar, fordi både kropp og personlighet blir mer synlig enn i klasserommet. I opplæringen skal alle føle seg trygge, sett og inkludert, slik kan hver elev lærer, trives og opplever mestring.
Informasjonsskrivet og dialogkortene 1- 7 kan brukes på alle trinn som utgangspunkt for samtaler med hjemmet og elevene om tema som dusjing og garderobe, bekledning, klasse- og opplæringsmiljø.
Tips til bruk av informasjonsskriv
Informasjonsskrivet kan deles ut på flere måter; via elevenes læringsplattform, legges i sekken eller deles ut på foreldremøter. Bruk informasjonsskrivet sammen med elevene som en ressurs i klasserommet.
Informasjonsskriv bokmål (PDF)
Informasjonsskriv nynorsk (PDF)
Informasjonsskriv på flere språk (morsmal.no)
Sammen med elevene
- Velg et tema og la elevene skrive sin egen historie til bildeserien.
- Bruk bildeserien med tekst i lesestunder.
- Bruk informasjonsskrivet og bildeserien som utgangspunkt for samtaler om dusjing og garderobe, bekledning, og klasse- og opplæringsmiljøet.
- Heng opp bildeserien som plakat i klasserommet for å skape nysgjerrighet og bevissthet rundt temaene.
Tips til bruk av dialogkort
Sett opp svømmeopplæring som tema på foreldremøtet. Velg dialogkort som er aktuelle i din undervisning på trinnet. Gjennom å bruke dialogkortene involverer du foreldre og foresatte, og åpner opp for at de kan å stille spørsmål og dele egne tanker og erfaringer.
Dialogkort på flere språk (morsmal.no)
- Del gjerne konkrete eksempler fra egne/elevenes erfaringer.
- Fortell hvordan din skole jobber for at elevene skal ha et trygt klasse- og opplæringsmiljø.
Bruk dialogkortene som utgangspunkt for samtaler med elevene i klasserommet.
Aktuelle ressurser