Klasse- og opplæringsmiljø 1.-10. trinn

For mange elever kan svømmeopplæringen kjennes sårbar, fordi både kropp og personlighet blir mer synlig enn i klasserommet. I opplæringen skal alle føle seg trygge, sett og inkludert, slik kan hver elev lærer, trives og opplever mestring.

Informasjonsskrivet og dialogkortene 1- 7 kan brukes på alle trinn som utgangspunkt for samtaler med hjemmet og elevene om tema som dusjing og garderobe, bekledning, klasse- og opplæringsmiljø.  

Tips til bruk av informasjonsskriv 

Informasjonsskrivet kan deles ut på flere måter; via elevenes læringsplattform, legges i sekken eller deles ut på foreldremøter. Bruk informasjonsskrivet sammen med elevene som en ressurs i klasserommet. 

Informasjonsskriv bokmål (PDF)

Informasjonsskriv nynorsk (PDF)

Informasjonsskriv på flere språk (morsmal.no)

Bildeserie (PDF)

Sammen med elevene 

  • Velg et tema og la elevene skrive sin egen historie til bildeserien.
  • Bruk bildeserien med tekst i lesestunder.
  • Bruk informasjonsskrivet og bildeserien som utgangspunkt for samtaler om dusjing og garderobe, bekledning, og klasse- og opplæringsmiljøet.
  • Heng opp bildeserien som plakat i klasserommet for å skape nysgjerrighet og bevissthet rundt temaene.

Tips til bruk av dialogkort   

Sett opp svømmeopplæring som tema på foreldremøtet. Velg dialogkort som er aktuelle i din undervisning på trinnet. Gjennom å bruke dialogkortene involverer du foreldre og foresatte, og åpner opp for at de kan å stille spørsmål og dele egne tanker og erfaringer.

Dialogkort på flere språk (morsmal.no)

  • Del gjerne konkrete eksempler fra egne/elevenes erfaringer. 
  • Fortell hvordan din skole jobber for at elevene skal ha et trygt klasse- og opplæringsmiljø. 

Bruk dialogkortene som utgangspunkt for samtaler med elevene i klasserommet.

Aktuelle ressurser 

Jeg vet (salaby.no)

Råd og kunnskap om skolemiljø (udir.no)