Lærerveiledning 1.-4. trinn

I opplæringen i svømming fra 1.-2. og 3.-4. trinn skal elevene utvikle kompetanse innen trygg ferdsel, vanntilvenning og svømming. Å utvikle kompetanse innebærer å bruke kunnskapen på flere måter. Å leke og øve gir rom for å praktisk erfaring, tanker og samtaler knyttet til opplæringen og vannaktiviteter på fritiden. Å leke og øve medvirker også til trygghet, mestring, utforsking og nysgjerrighet.  

Informasjonsskrivet og dialogkortene 8- 11 kan brukes på 1. - 4. trinn som utgangspunkt for samtaler med hjemmet og elevene om tema som selvberging og trygg ferdsel, vanntilvenning og svømming . 

Tips til bruk av informasjonsskriv

Informasjonsskrivet kan legges ut på elevenes læringsplattform, legge i sekken eller deles på foredremøter. Bruk informasjonsskrivet sammen med elevene som en ressurs i klasserommet.

Informasjonsskriv bokmål (PDF)

Informasjonsskriv nynorsk (PDF)

Informasjonsskriv på flere språk (morsmal.no)

Bildeserie (PDF)

Sammen med elevene

  • La elevene skrive sin egen historie til bildeserien.
  • Bruk bildeserien med tekst i lesestunder.
  • Bruk informasjonsskrivet og bildeserien som utgangspunkt for samtaler om selvberging og trygg ferdsel, vanntilvenning og svømming.
  • Hva betyr det å være svømmedyktig?
  • Heng opp bildeserien som plakat i klasserommet for å skape nysgjerrighet og bevissthet rundt temaene.

Tips til bruk av dialogkort  

Sett opp svømmeopplæring som tema på foreldremøtet. Velg dialogkort som er aktuelle i din undervisning på trinnet. Gjennom å bruke dialogkortene involverer du foreldre og foresatte, og åpner opp for at de kan å stille spørsmål og dele egne tanker og erfaringer.

Dialogkort på flere språk (morsmal.no)

Dialogkort 8 - 11 er basert på kompetansemålene for 1. - 4. trinn.

Kompetansemål

  • Del gjerne konkrete eksempler fra egne/elevenes erfaringer. 
  • Fortel hvordan din skole jobber for at eleven skal oppnå denne kompetansen.
  • Filmen Fall i vann viser flere elementer i svømmeopplæringen 1 - 4 trinn. Denne kan vises på foreldremøter og til elevene.

Bruk dialogkortene som utgangspunkt for samtaler med elevene i klasserommet.

Andre ressurser

De bærende elementene 1 - 20 beskriver det elevene skal oppdage, mestre og forstå i denne delen av svømmeopplæringen. 

Bærende elementer (1-20)

Aktiviteter og filmer finner du i Badestigen 1.-4. trinn.

Badestigen