Røykenbadet

Røykenbadet i Asker kommune har siden åpningen i 2017 hatt som mål om å tilby den beste svømmeundervisningen i landet. De legger vekt på nok timer i basseng og i sjøen. I tillegg vektlegger de viktigheten av dyktige instruktører med høy faglig og pedagogisk kompetanse.


Mål

  • Bruk av relevant utstyr og gode fasiliteter.
  • Høy måloppnåelse og sikre at alle elever klarer kompetansemålene i læreplanen fra 2.-10. trinn.
  • Delta/arrangere konferanser/workshop for å sikre høy kompetanse hos instruktørene.
  • Faglig forum for debatt og samhandling.
  • Godt samarbeid og god informasjon med skoler, lærere, elever og hjem.
  • Bruk av moderne og hensiktsmessige hjelpemidler som svommedyktig.no osv


Råd og tips

  • Elever skal ikke bare klare en øvelse, men de skal like/ha lyst til det uten å bli presset.
  • Dykking er nøkkelen til gode ferdigheter. Ikke nok å klare å hente en leke en gang, men de skal glede seg til dykking og lære å gjøre forskjellige ting under vann.
  • Stå på hender, salto, perledykk, sortere etter farger/tall, pusle puslespill, spille «stein-saks og papir», svømme hinderløype, svømme fra kant/gjennom beina til venn osv.
  • Unngå kartlegging med avkryssing som «klarer» eller «klarer ikke». Dette er demotiverende for elevene som ikke mestrer, og ganske bortkastet tid.
  • Start på et nivå alle klarer. Ingen grunn til å «miste» de svakeste elevene første timen. Det er normalt at barn er redde. Noen barn vokser opp med «hold deg unna kanten, du kan drukne hvis du faller uti». Dette tar det tid å glemme.
  • Vær tålmodig. Hastverk er virkelig lastverk. Bruker du faste maler for progresjon har du ikke sjans til å få med alle. Repeter helt til neste steg er naturlig.
  • Skolesvømming skal være ukas høydepunkt. Det er vårt ansvar å gjøre skolesvømmingen morsom for absolutt alle elever. Dette oppnås gjennom variert lek, sang og aktivitet, og ikke gjennom uendelige repetisjoner og formaninger.
  • Hjelpemidler skal hjelpe øvelsen vi jobber med, og ikke gjøre øvelsen annerledes. For eksemple gjør svømmebriller at du ser godt under vann = gøy når man dykker. Men dykkemaske gjør at du ikke får øvd på å blåse ut under vann og lært hvordan man unngår vann i nesa.
  • Bruk av armringer, flytevest, raketter etc bør unngås fordi barn ofte kobler deres mestring til hjelpemiddelet, og ber du de ta den av må de lære alt på nytt, som kan gi dårlige opplevelser.

Kontaktinfo

Øivind Lundberg
Skolesvømmingskoordinator
Oivind.Lundberg@roykenbadet.no

Røykenbadet
Tlf:+47 31 29 33 90
E-post: post@roykenbadet.no

roykenbadet.no