2. trinn

Fokus på vanntilvenning

  • Gode dykkeferdigheter (grunt vann).
  • Gode flyteferdigheter uten assistanse.
  • Hoppe fra kanten på dypt vann og komme seg til land på egenhånd.
  • Svømme på ryggen/magen 12,5m i grunt vann uten assistanse.


Pedagogisk tilnærming

Det meste av undervisningen skal gjennomføres gjennom sang, lek og aktiviteter på grunt vann i oppvarmet basseng. Leker som «Haien kommer», «Kongen befaler», skattejakt, perledykking, «Hode, skulder, kne og tå», «Hoppe sa gåsa», «Jeg gikk meg over sjø og land», «Lava/lyn» osv.

Målet er ikke at elevene skal mestre/testes om de klarer en øvelse og så gå videre, men elevene skal mestre en øvelse godt og utføre den fordi de har lyst og ikke fordi de må. Målet er at flest mulig blir gode til å dykke, flyte, gli, orientere seg under vann, og fremdrift ved hjelp av benspark.

Organisering, tid og utstyr

Alle elever må ha med egnet badetøy, håndkle og dusjsåpe. Øvrig utstyr får elevene i svømmehallen.

Badehette med navn, svømmebriller, flyte- og synkeleker, svømmebrett, musikk, vannpolo osv.

Bassengvalg


I terapibasseng: Hev og senk med 34 grader og grunt vann (100/120cm).

Tid 


10 timer.

Eksempel på timeopplegg 

Eksempel fra barnehage