Organisering

  • Instruktør 2 møter elevene og følger de gjennom resepsjon til garderobe. Passer på i garderoben.
  • Instruktør 1 tar imot elevene i svømmehallen.
  • Presentasjon av instruktører, gjennomgang av regler og viktigheten av å prøve å gjøre så godt en kan. 1. time: Understreke at det er vår oppgave at svømming er gøy for alle!
  • Gjennomgang av dagens time, mål for timen, hva og hvorfor.
  • Elevene går i vannet når alle har kommet og informasjon er gjennomgått
  • Ca 4 øvelser gjennomgås for det meste i fellesskap; ca 10 minutt på hver øvelse.
  • Instruktør 2 tar seg av elever med særskilte behov eller utfordringer, eller som av ulike årsaker ikke kan følge fellesopplegg.
  • Læring gjennom lek og sang er fokus på 2.-4. Trinn. Minst mulig «befalinger», mest mulig deltakelse i lek. Eksempel fra «Haien kommer»: haien kan ikke ta de som flyter på ryggen (fritt), fremfor «nå skal vi flyte på ryggen....».
  • Det er viktig for utviklingen at alle opplever mestring fra første dag (om ikke sekund), at de får tillit til opplegget og omgivelsene, og tro på egne ferdigheter.
  • Husk skolesvømming er ikke først og fremst for de sterkeste som kanskje har gått flere runder med kurs. Dette er undervisning hver eneste mål er at flest mulig når kompetansemålet for sitt trinn.

Eksempel plan 1. halvår